Jestem w trakcie pisania pracy mgr. Promotora mam, jakiego mam. Na podstawie mojej bazy danych w excelu wykonał jakieś tajemnicze obliczenia i kazał to zanalizować. Przysłał mi je mailowo. Wygląda to tak, jak w załącznikach - czy może ktoś mnie oświecić, CO ja mam z tym zrobić? NIGDY nie miałam statystyki, na ostatnim spotkaniu z promotorem na moje i grupy uwagi, że my o tym pojęcia nie mamy - stwierdził, że nie jego problem a poza tym na takich wynikach wszystko widać... Ten człowiek wykłada na mojej uczelni, która statystyki nie prowadzi nam, i na awf - na którym ów przedmiot jest. Mam 2 książki do statystyki, z których nie rozumiem niczego.
Statystyka od podstaw J. Jóźwiak i J. Podgóskiego, oraz tego ostatniego autora Statystyka dla studiów licencjackich.
Mailowo promotor nie udzieli absolutnie wyjaśnień, pojechać do niego też nie pojadę na awf - 5 dni przed porodem jestem.
Absolutnie nie proszę o analizę za mnie tego, a jedynie o wskazówki - od czego to zacząć, jak to ugryźć... Kurcze, ja nawet nie wiem, dlaczego tam jakieś przecinki są PRZED liczbą... RATUNKU!!!
14 komentarzy:
Hej!
Wyślij mi to może na e-mail, bo z takich screenów, to zbyt dużo nie widzę. Też właśnie piszę pracę mgr ;) W wolnej chwili spojrzę i postaram się, coś Ci podpowiedzieć.
sfilcowani at wp dot pl
Pozdrowienia,
Asia
Jeszcze jedno - nie denerwuj się za bardzo, wszystko będzie dobrze :) Pamiętaj o zdrowiu swoim i dzieciątka.
Najlepiej poszukać interpretację dla danych w internecie.
Spróbuj poszukać statystyka opisowa z rozwiązaniami, albo przykłady.
Lepiej by się pracowało na danych mając dane źródłowe, bo dużo skrótów myślowych jest w wynikach użytych i może Ty wiesz o co chodzi, ale człowiek z zewnątrz już nie :)
Ja bym analogicznie pisała jak np. tu
http://www.sgh.waw.pl/prywatne/mpodog/Dydaktyka/Statystyka/statystyka%20opisowa.pdf
Nie wiem tylko czy wszystkie miary będziesz miała tam użyte te same co u siebie, ale większość powinna być.
Np. 1 screen w klasie zróżnicowanie wg płci jest równomierne, połowa uczniów to chłopcy, druga połowa to dziewczynki.
Nie wiem co w kolejny screenach oznacza 1 i 2 z lewej strony, łatwiej byłoby z danymi porównać.
Nigdy statystyki nie lubiłam i chyba nie polubię już :) bo dla mnie to jakaś łopatologia i lanie wody potem o tych wynikach, co czasem mimo wszystko nie jest łatwe.
A tu znalazłam takie w miarę proste wprowadzenie, nawet nieźle napisane.
http://www.logic.amu.edu.pl/images/4/49/Stat_14x09.pdf
mam nadzieję, że choć ciut pomogłam
Na mój gust te przecinki oznaczają, że komuś się nie chciało wpisać zera. I tak np. ,7567 to chyba 0,7567.
A dane nie wyglądają bardzo strasznie, chyba po prostu trzeba zanalizować wyniki i odchylenie standardowe -- opisowo albo może na jakimś wykresie.
przecinek przed liczbą zawsze oznacza zjedzone z przodu zero.
Chętnie bym pomogła,ale nie potrafię. Miałam na studiach statystykę, ale dla mnie to "czarna magia", poza tym wykładowca był jakiś nie teges, że absolutnie nikt nie zrozumiał tego bełkotu, który nam przekazywał. Wybrałam prace poglądową i miałam z głowy, ale wierzę, że znajdzie się dobra duszyczka i Ci pomoże. Trzymam kciuki i POWODZENIA :))
Tyle, ile pamiętam z własnej mgr...
Pierwszy screen to zestawienie zbiorcze, porządkujące badania - ilu chłopców, ile dziewczynek w obu grupach, w jakim wieku, itp. Do interpretacji niepotrzebne, zbiera tylko dane w tabelach, prowadzając zamęt (bo np. wyciąga średnią z płci - dane nienumeryczne/opisowe mają nadawane oznaczenia liczbowe...). Do wykorzystania w charakterze urozmaicenia graficznego pracy, po wyrzuceniu tych wyników które są absurdalne...
Drugi - zestawienie wyników, jakie dzieci uzyskały w poszczególnych skalach - to jest to, co badałaś, czyli zmienne niezależne główne. Tą tabelkę powinnaś wstawić do pracy. Dowiadujesz się z niej, jakie były wartości (średnia, odchylenie, itd.). Interpretujesz to porównując np. średnią uzyskaną przez grupę badawczą ze średnią z grupy kontrolnej. Nie wiem, czy wiek miał u ciebie znaczenie, jeśli tak, zostawiasz go w tej tabelce, jeśli nie - wrzucasz do osobnej, którą nazywasz "zmienne niezależne uboczne".
Trzeci i czwarty screen - zaczyna się statystyka. Test t to jeden z tych, które ujawniają różnice w grupach, w tym przypadku masz porównania wewnątrzgrupowe, czyli w każdej z grup osobno - ważne są te wersy pogrubione (o różnicach mówi ci ostatnia kolumna, istotność, oznaczona "p", tam, gdzie jest mniejsze niż 0,05, mamy do czynienia z istotną statystycznie różnicą). Wynika z tego, że różnice ujawniły się u ciebie w jednej tylko grupie. Możesz to wykorzystać, pohipotetyzować dlaczego tylko w jednej, a w drugiej nie, itp.
Piąty - pokazuje różnice między grupą kontrolną i badawczą - znów ważne dane są pogrubione (czyli we wszystkich obszarach ujawniają się istotne statystycznie różnice). Nie pamiętam, niestety, dokładnie, na czym polegał zastosowany tutaj test, bo ANOVA jakoś nie była moim ulubionym... Ale najważniejsze jest, że wszystkie stale wykazały te istotne różnice między grupami (czyli wyniki udowadniają twoją hipotezę, lub ją obalają, zależy, jaka była).
Czy w tych materiałach przysłanych pojawiają się jakieś korelacje? To ci da informację, które wyniki współwystępują ze sobą w obu grupach, oczywiście na poziomie nieprzypadkowym (istotnym statystycznie), co też powinnaś opisać (bo mogą różnie korelować w każdej z grup).
Tyle mi przychodzi na szybko do głowy, może być trochę chaotyczne... Jakby coś - pisz gosia_danielak[at]wp.pl
Dziękuję Wam za pomoc :) Nie pisałam wcześniej, bo... wylądowałam na porodówce :D I, że tak powiem, nieco inne sprawy mną zawładnęły ;)
I co?? I co??? Co z tą porodówką?:)) Dzidzia na świecie???
Ano tak :) 2 dni przed terminem się wyrwała na wolność ;)
Widziałam Twoją córeczkę na forum, śliczna z niej dziewczynka :-)
Podoba mi się klimat na Twoim blogu, będę zaglądała częściej:) Może zechcesz wymienić się linkami? Twój link już u mnie jest:) pozdrawiam, Aneta:)
Ja na zupełnie inny temat - GRATULUJĘ MAMUSIU:) pomiziałam Jagódkę w stópkę - Ty swojego Skarba tez ode mnie pomiziaj:)
Szajuś, spóźnione nieco, ale szczere: GRATULACJE!! Dużo zdrowia kruszynce i mamusi z tatusiem :)
Prześlij komentarz